Hovedseksjon

Strategisk plan

Rødtvet skole har tre hovedsatsingsområder i strategisk plan for 2024

• Inkluderende og tilpasset undervisning
• Trygt og godt skolemiljø
• Økt språk og leseforståelse

Elever, foresatte og ansatte er med på å utvikle skolen.
Elever skal oppleve å bli hørt og lyttet til. Voksne skal legge til rette for at alle elever for være med å diskutere, reflektere og komme med innspill til innhold i undervisningen. De skal også være med på utvikling av skolens tradisjoner, aktiviteter i friminuttene og hva som skal til for at skolehverdagen blir bra for alle elever. Elevene skal oppleve at de får gjennomslag for innspill og at de får en god forklaring når ting ikke alltid blir som de ønsker. Dette er opplæring i demokratiets grunnsteiner og hva det vil si å være en god samfunnsborger.
Ansatte skal gjennom deltakelse på team, i fellestid og i ulike møtefora oppleve å være med på å utvikle en skole som motiverer både elever og ansatte til å lære mest mulig, gi mestringsopplevelser, bidra til begeistring og mot til å gå i gang med ting som oppleves som vanskelig.
Elever, foresatte og ansatte samarbeider om å skape en nærskole vi er stolte over å være en del av.
Vi er en nærmiljøskole og det tette og gode samarbeidet med både Grorud og Bjerke bydel skal bidra til at Rødtvet-fellesskapet er et godt sted å være en del av.
Vi er i godt i gang med å implementere Læreplan 2020 (LK20/Fagfornyelsen).
Dette skoleåret skal vi ha spesielt fokus på læring i felleskap, lek og læring, elevmedvirkning, språk- og leseforståelse, digitalt medborgerskap og styrking av grunnleggende ferdigheter
LK20 gir oss muligheten til å dykke ned i spennende områder som dybdelæring, tverrfaglige temaer, digital kompetanse, kritisk tenkning, samarbeidslæring, elevmedvirkning og kreativitet.

Inkluderende og tilpasset undervisning
Elevene skal oppleve mestring. For at dette skal skje må undervisningen tilpasses den enkeltes modning og faglige nivå. Elevene møter varierte arbeidsmåter og oppgaver som er relevante og som fremmer læreglede og nysgjerrighet. Skolen bruker ulike læringsarenaer for å engasjere og gi opplevelse av mestring for alle elever. Uteskole, lek og bruk av læringsteknologi kombinert med åpne og rike oppgaver er eksempler på dette.
De ansatte på skolen bruker tid på å undersøke hvordan undervisningen de legger opp til fremmer ønsket utvikling hos den enkelte elev.
Grunnleggende ferdigheter (lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter) er en del av kompetansen i alle fag og er nødvendige redskaper for læring og utvikling. De er også en forutsetning for å kunne vise kompetanse. Alle elever skal få et godt fundament for livslang læring ved at de grunnleggende ferdighetene utvikles gjennom hele skoleløpet.
Vi har god oversikt over elevenes faglige og sosiale utvikling. Dette er kunnskap vi må ha for å kunne tilrettelegge for elevene både når det gjelder læring og trivsel. Elevene skal oppleve mestring, motivasjon og progresjon. Lærere og ledelse skal fortløpende undersøke elevenes læringsmiljø og egen undervisningspraksis med tanke på kontinuerlig forbedring.
Læring krever innsats over tid. Noen ganger må vi jobbe hardt, lenge og godt for å lære noe nytt. Elevene skal være aktive i egen læring og de skal bidra med innspill til hvordan de kan nå målene for opplæringen. I tillegg møter de oppgaver som har flere løsninger og svar og som krever grubling, samarbeid og kreativitet.
Vi bruker lek som del av undervisningen på alle trinn, og lekende tilnærming til læring. Lek er viktig i seg selv og gir glede, rom for kreativitet og trygg utforskning av sosiale relasjoner. Vi knytter lek opp mot læringsmål og bruker forskning på lek som læringsform.
Elevene er eksperter på å være elev. På Rødtvet skole vil vi gjennom "eleveksperter" bidra til at opplæringen blir relevant og meningsfull for elevene. Elevekspertene evaluerer undervisningen sammen med lærerne. De gir innspill til arbeidsmåter og hvordan man best lærer samt hvilke vurderingsformer som brukes.
Alle trinn har en ekstra pedagog. Dette gir større voksentetthet og mer fleksibilitet i undervisningen. Trinnene får på denne måten mulighet til å dele elevene inn i ulike grupper på tvers av klasser ut fra faglige mål, tema og den enkelte elevs behov.

Trygt og godt skolemiljø- INGEN UTENFOR.
Trygghet er utgangspunkt for all læring. Alle elever skal møtes med varme, omsorg og voksne som bryr seg om hvordan de har det.
Rødtvet skole samarbeider med bydel Grorud om et trygt miljø for barna på skolen og i fritiden. Målet er at elevene opplever seg selv som betydningsfulle personer i fellesskapet med mulighet for medvirkning. Elevene skal fullføre og bestå videregående opplæring og ha muligheter for å kunne bli et aktivt medlem av samfunnet som voksen. Dette starter ved at man er betydningsfulle medlemmer i sitt nærmiljø som barn.
Elevstemmen er viktig med tanke på trygt og godt læringsmiljø. Elevrådet har dette som fast tema på alle sine møter, og de skal sørge for at elevene i de ulike klassene får uttale seg i saker som har med dette å gjøre. To elever sitter også i Skolemiljøutvalget, og bidrar i analysen av elevundersøkelsen hvert år. De er med på å gi råd til rektor i hvilke områder som bør prioriteres og kan komme med forslag til tiltak skolen bør iverksette.
Rektor inviterer hvert år representantene i elevrådet til lunsj. Der drøfter elevene saker elevrådet har bestemt at de skal ta opp. Formålet er at elevene opplever at de har reell mulighet til medvirkning. Skolens ledelse gir tilbakemelding til elevrådet etter disse møtene, og sakene som blir drøftet blir presentert for pedagogene.
Vi arbeider hver dag for at ingen av våre elever skal oppleve å stå utenfor fellesskapet!
Vi har kontinuerlig søkelys på hvordan vi voksne møter barn som opplever en utrygg skole- eller livssituasjon. Vi er det vi kaller en Nærmiljøskole og gjennom bydel Grorud har vi fått en nærmiljøkoordinator og barnevernskonsulent i skolen.
Vi samarbeider tett med bydel Grorud slik at barn og unge skal få riktig hjelp så tidlig som mulig. Gjennom samarbeid mellom skole, barnevern, fritid og andre relevante bydelstjenester og frivillige organisasjoner jobber vi forebyggende. Sammen bidrar vi til et godt lærings- og psykososialt miljø for alle elever på skolen. Målet er at barna skal oppleve mestring og motivasjon i skole og fritid slik at de på sikt fullfører og består videregående opplæring.
En sentral del av vårt oppdrag er å få elevene til å oppleve tilhørighet, at de møter voksne som hører og ser hver enkelt elev og som tar dem på alvor. Vårt motto er "Vi skal gjøre alt vi kan for at hver enkelt elev lykkes faglig og sosialt".
De siste årene har vi bygget opp vårt eget miljøteam. Dette er et tverrfaglig team bestående av sosiallærer og to barnevernspedagoger, hvor en har videreutdanning innen psykisk helse.
Målet for miljøteamets arbeid er å være trygge voksne, bygge gode relasjoner til alle elever, hjelpe elever som av ulike grunner har det vanskelig og legge til rette for positive aktiviteter både i- og etter skoletid. Miljøteamet har også aktivitetstilbud for elever på 5.-7.trinn i skolens ferier. Miljøteamet jobber daglig med oppfølging av enkeltelever og grupper, samt støtter lærerne i arbeid med klassemiljø. Miljøteamet samarbeider med fritidsklubbene i bydel Grorud. Sammen jobber de med miljøfremmende tiltak for hele skolen og arrangerer ettermiddagsaktiviteter (REST - Rett Etter SkoleTid) og ferietilbud for elevene på mellomtrinnet. Elevene på Rødtvet skole har fått flere trygge og gode voksne som bidrar til trivsel og trygghet i skolehverdagen.
Hver dag jobber vi for at elevene skal ha det trygt i undervisning, i friminutt og på alle aktiviteter i regi av skolen. Det er mange voksne ute i friminuttene. De voksne er aktive, tar kontakt med elever som står alene, setter i gang aktiviteter for å skape gode relasjoner og for å arbeide forebyggende med tanke på konflikter. Elevene har muligheter til å være med på mange ulike aktiviteter, blant annet gjennom TL-programmet.
Elevstemmen har en viktig plass i arbeidet med et trygt og godt skolemiljø. Temaet er fast punkt på alle møtene til elevrådet. Elevene er med på diskusjoner og gir skolen råd om hvordan vi sammen skal få til et godt og trygt skolemiljø. Barn som opplever vanskelige situasjoner får alltid spørsmålet om hva de tenker skal til for at de skal ha det trygt og godt på skolen. Barna har ofte gode svar på hva som skal til for at deres skolehverdag skal bli bedre. Sammen kommer vi fram til hva som er lurt å gjøre.
Et godt samarbeid med foresatte er en forutsetning for å skape et trygt og godt skolemiljø for alle. Det er alltid de voksne som har ansvar for at barna opplever en god og lærerik hverdag på skole og AKS.
En av våre viktigste oppgaver er å få eleven til selv å tro på at han/hun kan lykkes både faglig og sosialt. Vi har klare forventninger til at elevene skal oppføre seg ordentlig mot hverandre og at de selv må jobbe hardt for å lære mest mulig.

Økt språk- og leseforståelse
Rødtvet skole har samarbeidet med universitet i Oslo og pedagogisk avdeling i UDE om "språkfokus i fagene". Gjennom denne satsingen har vi økt vår kunnskap om språkets betydning for all læring, og hvordan vi systematisk må jobbe for å utvikle språket for å kunne lære.
Fra august 2024 blir vi med i en ny satsing «Språkutviklende undervisning i alle fag- i et andrespråksperspektiv» I samarbeid med utdanningsetaten, Oslo Met og NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) skal vi utvikle vår kompetanse innen undervisning som fremmer språk-, begreps- og leseforståelse.
Den første lese- og skriveopplæringen har avgjørende betydning for den enkelte elevs skolegang. Opplever elevene mestring og motivasjon allerede fra første skoledag vil det legge grunnlaget for all videre læring. Skoleåret 2018-19 innførte vi "iMAL- knekk lesekoden" med multisensorisk læring, som metode på 1.trinn. Dette er en metode for innlæring av bokstaver og den gir elevene opplevelsen av å kunne lese helt fra starten av. Vår ambisjon er at alle elever skal lykkes inne i klassefellesskapet fra første dag på skolen. Les mer om metoden på https://www.Imal.no
Vi bruker både bøker, skriveoppgaver og digitale ressurser for å øke elevenes språk- og leseferdigheter. Lærere bruker ukentlig Språkbroen, begrepsmodellen, analysebegreper og egnede apper i planleggingen og gjennomføring av undervisningen for å sikre en systematisk opplæring i ord og begreper. Skole og AKS samarbeider tett med å nå målet om økt språk- og leseforståelse for alle elever. Å kunne lese med forståelse er utgangspunkt for læring.

AKS
Rødtvet AKS skal være et trygt og godt sted for alle elever. Trygghet skapes gjennom et godt og inkluderende miljø, hvor de ansatte på AKS møter alle elever på en varm måte. Barna skal oppleve at det er en forutsigbar hverdag og at de ansatte er til stede for dem. Vi har fokus på hvordan de voksne kan være sensitive for barnas uttrykk og behov. Gjennom samarbeid med Oslohjelpa i Grorud bydel har alle voksne gjennomført kurs i emosjonsveiledning.
Språk er et av hovedsatsningsområdene til Rødtvet AKS. Gjennom daglige samtaler med elevene og læringsstøttende aktiviteter skal de voksne på AKS være med på å styrke barnas språklige ferdigheter. Det vil være fast samarbeidstid mellom skole og AKS for å styrke arbeidet med språk, ord og begreper. De læringsstøttende aktivitetene skal også ha en form som er med på å utvikle gode sosiale ferdighet hos elevene. Lek med språket, teaterlek, besøk på biblioteket og høytlesning vil være eksempler på aktiviteter vi har på AKS.
Det er viktig at barna opplever trivsel og glede ved å delta på AKS. Kurs og læringsstøttende aktiviteter skal derfor baseres på lek og være tilpasset barnas interesser og alder. Barna får medvirke gjennom å gi uttrykk for hva de er opptatt av, og ved å gi tilbakemelding til de voksne på kurs og læringsstøttende aktiviteter.
AKS har i flere år samarbeidet med Bjerke videregående skole (innebandy) og Ammerud basket. Dette fortsetter vi med. Høsten 2020 innledet vi også et samarbeid med Grorudskolenes strykeorkester. Alle barn på AKS 2.trinn lærer å spille fiolin. Dette er spennende samarbeid som skaper samhold, mestringsopplevelser og glede.

På Rødtvet er vi rause, reale og robuste og vi gjør alt vi kan for at ditt barn skal lykkes faglig og sosialt!

Vi gleder oss til skoleåret 2024!