Lesing er en av fem grunnleggende ferdigheter, og ferdigheten er helt avgjørende for læring i skolen. Det leses i alle fag, og alle lærere er leselærere. En målrettet, systematisk og enhetlig praksis i leseopplæringen er viktig for å sikre god progresjon for den enkelte elev.
Leseplanen vil supplere årsplanene i norsk. Læringsmålene i de enkelte trinns IUP-er skal henge sammen med temaene og metodene som beskrives i leseplanen. Metodene som beskrives i leseplanen gjenspeiles i strategisk plan og i skolens budsjett. Innsatsen synliggjøres i fag- og timefordelingen og i timeplanene.
Hvordan ledelsen vil sikre at planen brukes, evalueres og utvikles
- Leseplanen står jevnlig på agendaen i pedagogisk utviklingstid ("fellestid" på onsdager, avdelingsmøter) og i plangruppa.
- Skolevandring: Observere og veilede i henhold til temaer og metoder i leseplanen.
- Eget punkt i medarbeidersamtaler.
- Leseplangruppa består etter at planen er implementert.
- Planen revideres hvert skoleår (i mai).
- Innsatsen synliggjøres i utlysning av nye stillinger og relevant kompetanse etterspørres hos søkere.
- Skoleomfattende styrkingstiltak
- For eksempel: Lesekurs for å styrke spesifikke delferdigheter i lesing som avkoding, forståelse, leseflyt og motivasjon