Byomfattende spesialavdeling

NTB Scanpix

Steam

Steam er den spesialpedagogiske avdelingen på Rødtvet skole. Vi har 30 plasser for elever fra 1-7.trinn. Avdelingen er tilrettelagt for elever med autismespekterforstyrrelser, psykisk utviklingshemning og multifunksjonshemming. Elevene i spesialavdelingen er delt inn i fem grupper, de har hvert sitt klasserom. Vi har tilgang til sanserom, gymsal og skolekjøkken.

Hver gruppe har to spesialpedagoger og flere skoleassistenter som er tilknyttet gruppen. Opplæringen foregår enten i små grupper (med opptil seks elever) eller en-til-en. I det pedagogiske arbeidet vektlegges det forutsigbarhet og struktur. Vi bruker mye visuell støtte i opplæringen som er tilpasset den enkelte elev. På skolen bruker vi tegn-til-tale, bilder og alternativ supplerende kommunikasjon. Alle elever har en individuell opplæringsplan (IOP) i alle trinnets fag og timer. IOP-en utarbeides i tråd med sakkyndig vurdering og gjeldende læreplan.

Samarbeid med foresatte skjer gjennom jevnlig kommunikasjon og møter.

Skoledagen varer fra kl. 08.30-13.00, etter det er det AKS fra kl. 13.00-16.00. AKS Regnbuen er et eget AKS-tilbud som alle elevene i avdelingen (1.-7. trinn) kan benytte seg av. Flere av assistentene følger elevene både på skole og AKS.

Elevene i spesialavdelingen har rett til skoletransport med Oslo taxi. De fleste elevene i spesialgruppene kommer med taxi om morgenen og kjøres hjem i taxi på ettermiddagen.

Søknad til spesialgruppene sendes til Elevforvaltningen/Inntak i Utdanningsetaten.

• For skolestartere er fristen 15.12.
  • For de som går i ordinær klasse er fristen 01.12.
  • For de som allerede går i spesialgruppe, men som skal over på ungdomstrinnet neste år, er fristen 01.11.

Søknaden sendes i samarbeid med elevens foresatte og nærskole/barnehage. Elevforvaltningen tildeler plasser.

Spørsmål kan rettes til:

Rødtvet skole